LAATSTE VERSLAG! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Floris-Jan Woude - WaarBenJij.nu LAATSTE VERSLAG! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Floris-Jan Woude - WaarBenJij.nu

LAATSTE VERSLAG!

Door: Floris-Jan

Blijf op de hoogte en volg Floris-Jan

21 Juli 2012 | Nepal, Pokhara

Op veler verzoek dan toch nog even een verslag (waarschijnlijk de laatste) vanuit Nepal.

Goed, na weer een fantastische vlucht met China airlines, en ditmaal echt fantastisch want we vlogen over de Himalaya, kwam ik na een tussenstop in Lhasa aan in Kathmandu. De laatste foto's komen als ik weer thuis ben want mijn camera is kapot :( maar dat leg ik later uit.

Kathmandu is niet zo heel groot en alle hoogtepunten kun je dus makkelijk in een dagje bekijken. Er zijn 2 grote stupa's. Een soort ronde torens waar je omheen moet lopen terwijl je aan de gebedsmolens draait. Voor buddhisten is dit een soort gebed en er zijn er honderden. Dit noemen ze mantra's en de meest bekende is "om mani padme hum" de buddhisten spreken dat dan duizenden keren achter elkaar uit en dat brengt ze geluk voor familie, vrienden en zichzelf. En ik had een taxi geregeld die mij voor ?10,- de hele dag rond zou rijden langs alle stupa's en tempels. De taxi's in Nepal zijn toch wat vreemd vergeleken met de Europese taxi's. Het leek ze blijkbaar wel handig om hier Suzuki alto's voor in te zetten en aangezien ik ruim 1 meter 90 ben kan je je wel voorstellen hoe ik daar opgevouwen over de "real nepali roads" van Kathmandu heen denderde. Maar soms heb je geluk en zijn het Suzuki busjes. En ik had geluk, want mijn rondrit taxi was een busje. Die ik gevonden had nadat ik mezelf uit de Suzuki alto had bevrijd. De grap van het busje was weer dat als hij rechtdoor reed, zijn stuur een kwart slag naar links stond. APK doen ze hier niet aan. Na de stupa's ging ik naar de hindoe tempel waar ze lichamen van overleden mensen (hindoes) verbranden en uitstrooien over de rivier die overgaat in de Ganges naar India. Best indrukwekkend om te zien. Ik vond het eigenlijk ook een beetje vreemd dat daar gewoon tientallen mensen naar stonden te kijken terwijl die vrouwen het uitschreeuwde van verdriet. Beetje een vreemd sfeertje. Dus daar ben ik maar weer gauw vertrokken. En dat zijn eigenlijk de hoogtepunten van Kathmandu. Je kan nog een beetje door de straatjes lopen maar dan houdt het op. Na Kathmandu ben ik naar twee plaatsen geweest om de Himalaya te bekijken. Niet heel spannend want het is monsoon season dus je ziet bijna niks. Gelukkig had ik het beste uitzicht vanuit het vliegtuig hier naartoe! Foto's volgen. Na de viewpoints ging ik naar Chitwan national park, waar het hoogtepunt een ritje op de rug van een olifant was, wat ook gelijk het dieptepunt voor mijn camera betekende. Op een olifant zitten dat wordt altijd maar geromantiseerd. En geloof me het is leuk. Voor 10 minuten. Maar dan wordt zo'n beest het ook een beetje zat. Dan begint hij scheten te laten. Met takken te spelen, bomen om te duwen. Maar buiten dit alles is het de beste manier om andere beesten te spotten. Omdat ze namelijk niet wegrennen voor een olifant. Zo kwamen we heel dichtbij een neushoorn met haar jong. Dus ik wilde snel mijn camera pakken om een leuk kiekje te schieten, bleek mijn hele scherm vol gelopen te zijn met water. Aan en uit knopje deed het na 1 keer proberen ook niet meer. Einde oefening voor de camera. Achja, ik kon in ieder geval nog ruim 30 minuten genieten van de uitlaatgassen van de trouwe rakker onder mij. Na zo'n 50 minuten hobbelen begonnen de gassen bij mij ook een beetje op te komen en besloot ik de tegenaanval in te zetten. Een dappere poging maar tevergeefs. Ik kon niet tippen aan het olifantengas. mijn Oostenrijkse medereizigers dachten gelukkig dat het de olifant was, waar ik mij natuurlijk volledig bij aansloot. "yeah, I think it was the elephant again!". Toch leuk om een keer op een olifant te hebben gezeten. Na Chitwan ging ik naar Pokhara waar ik gister ben wezen paragliden! En dat was echt een van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. Beetje achter van die grote roofvogels aanvliegen. Die weten natuurlijk precies waar de thermiek zit! Dat was echt supergaaf. Ook hiervan volgen de foto's! Vandaag heb ik nog een dagje in pokhara om een beetje te relaxen. Was eergisteren nogal ziek. Denk dat ik iets verkeerds heb gegeten. Dus heb slecht geslapen de laatste dagen. Dus even een beetje relaxen na al mijn avontuurtjes.

Nog maar 4 daagjes en dan ben ik alweer thuis! Ik heb wel weer zin om naar Nederland te gaan. Zo slecht is het daar nog niet als je het vergelijkt met alle landen waar in tot nu toe ben geweest.

Ik zie jullie snel weer!

Floris.

  • 21 Juli 2012 - 06:48

    Jo:

    Hi Floris, indrukwekkende belevenissen weer. Leuk ook om weer te lezen. Mocht je niet weten wat verder te doen kan je altijd nog reisverslaggever worden. Leuke job bij BNN? Gitaartje op je rug en gaan met die banaan ;-)
    Hier in Nederland is de zomer dan eindelijk begonnen dus wat dat betreft kom je in een fijn klimaat terug. Relax nog lekker en geniet van het sfeertje daar. Tot woensdag op Schiphol.
    Xxx

  • 21 Juli 2012 - 08:00

    Mart:

    Yo man vet verhaal weer! Dat stuk over die olifant haha ik ging stuk! Tot woensdag man dan kom ik je ophalen.... YYYEEEAAAHHH

  • 21 Juli 2012 - 12:58

    Ma:

    Nou Floor dat was weer een mooi verhaal. Kan me helemaal voorstellen hoe jij daar 'onschuldig' op die olifant zat, hilarisch.
    Ik begrijp dat dit je laatste verhaal was, heb genoten van al je verhalen en ben benieuwd hoe de fotoos met de volledige verhalen erbij zijn. Gelukkig kan dat al snel want woensdag zie ik je op Schiphol, de wekker staat al op3.30 uur om te wennen! Nou to woensdag amigo! Groetjes ma xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris-Jan

Actief sinds 04 Mei 2012
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 21852

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Steden trip Berlijn

24 Mei 2012 - 25 Juli 2012

Transmongolie express en Tibet

Landen bezocht: