Lijiang en Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Floris-Jan Woude - WaarBenJij.nu Lijiang en Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Floris-Jan Woude - WaarBenJij.nu

Lijiang en Chengdu

Door: Floris-Jan

Blijf op de hoogte en volg Floris-Jan

08 Juli 2012 | China, Chengdu

Hoi,

nog een verslagje!

deze keer over Lijiang en Chengdu.

en nu volledig, want dat internet hier is nog trager dan dikke stront (tegen een berg op), vandaar dat jullie net alleen de eerste 4 zinnen zagen. ik probeer tegelijk ook de foto's up te loaden maar ik denk niet dat deze computer van voor christus dat gaat trekken. achja, we merken het vanzelf!

eerst maar eens even wat over Lijiang. Lijiang ligt in het Zuidwesten van China vlakbij de grens met Tibet, dus opzich heb ik wel een beetje van de Tibetaanse cultuur mee gekregen. oude straatjes vergelijkbaar met Pingyao maar dan beter. opzich een leuk plaatsje om een beetje te relaxen. in het hostel dan, want zodra je de straat op gaat barst het daar van de toeristen en dat is het grootste nadeel van Lijiang. daarom ben ik samen met Terry, een jongen uit maleisie die ik in Lijiang heb ontmoet, naar de Tiger Leaping Gorge gegaan. en ik ben niet heel snel onder de indruk, maar zoiets had ik nog nooit gezien. je kunt het vergelijken met de Grand Canyon. Een enorm wild stromende rivier tussen bergketens van 19000 foot. En nou leek het Terry en mij een leuk idee om daar overheen te gaan lopen :D dus konden we met een bus vanuit het hostel naar de start plaats waar je de wandeling kon beginnen. helaas had het die dag ervoor geregend, waardoor de paden best wel glad waren geworden, maar daar lieten Terry en ik ons niet door tegenhouden! De rivier stroomde natuurlijk wel veel harder door het regenwater! Het eerste stuk van de wandeling was zeer goed te doen, een nette verharde weg die ons kronkelend naar boven bracht. Totdat Terry het wel mooi vond geweest en besloot de "sluiproute" te nemen. en ik vond het eigenlijk ook wel een goed idee, want die weg ging nog wel een stukje door, maar met de sluiproute was je er zo! wel wat gladder, maar zeker leuker dan de "gewone" route. Al die huisjes die je tegenkomt, waarvan joost mag weten wat die mensen in godsnaam aan het doen zijn de hele dag daar op zo'n berg. maargoed het scheelde ons toch zeker... 10 minuten! jaja, Terry en Floris hadden de koppositie ingenomen! wat een tijdswinst, haha! maar daar ging het niet om. Het uitzicht dat was waar het om ging. en dat was echt geweldig. toen begonnen we aan de afdaling, toch iets riskanter omdat het zo nat was. maar dat verliep verder prima, alleen Terry is een keertje onderuit gegleden, maar dat was op een relatief vlak stuk. dus gelukkig niks aan de hand. in een eerder stuk van de wandeling liepen we namelijk nog langs cliffen van een paar honderd meter diep, waar ze het blijkbaar net nodig vonden om een paar hekjes te plaatsen. uiteindelijk was het een geweldige ervaring, en zou ik het zo weer doen! op donderdag de 5e ben ik naar Chengdu gevlogen. en een binnelandse vlucht in China is nou echt een van die dingen die je gedaan moet hebben als je in China bent geweest. En dan heb ik het niet eens over het uitzicht, nee het clubblad van de betreffende maatschappij, dat is het allerleukste aan binnenlandse vluchten! je zou verwachten dat als ze een engelse vertaling van een stukje tekst plaatsen, dat dat op z'n minst door een tolk of iets dergelijks wordt gedaan. nou, daar hebben ze bij "China Eastern" geen boodschap. volgens mij gooien ze het gewoon door google translate. ik zal eens even een stukje citeren. dit komt dus uit het clubblad.

"Vermoeiendheid, waar de stewardess dikwijls door wordt aangetast. Vliegend duizend kilometers, zij bevredigen passagiers meer dan vijftien keer in passagierscabine met slechts dertig meter lang, zij vliegen vier keer per dag zoals gewoonlijk"

gelukkig had ik een van de eerste vluchten van die dag, want je kan je voorstellen dat die stewardessen bij die vierde vlucht zo onderhand uitgeput zijn van het bevredigen van al die passagiers.

Maargoed na een bevredigende vlucht ben ik veilig geland in Chengdu. het is hier wel weer dik boven de 30 graden, waar het in Lijiang zo'n aangename 25 graden was. ondanks het warme weer ben ik de dag na aankomst gelijk naar het panda park gegaan. En Chinezen worden helemaal wild van panda's. ik weet niet wat het is met die gasten, maar als ze er een zien slaan ze volledig op tilt. buiten dat lopen ze ook allemaal met panda petjes, panda shirts, panda schoenen en, "last, but not least" hele panda pakken. jullie zullen begrijpen dat ik me kostelijk vermaakt heb in het panda park! hij is nog wat foto's aan het uploaden maar het gaat erg langzaam. dus het zullen er deze keer niet zo veel zijn. ik vlieg de 12e naar Nepal (waar ik ontzettend veel zin in heb). dus vanuit kathmandu zal ik wel weer wat laten horen!

Hoe is het verder in NL?

Groet,
Floris.

  • 08 Juli 2012 - 09:47

    Jo:

    Leuke en spannende belevenissen weer Floris. Heb Tiger Leaping Gorge opgezocht. Wauw, zeker prachtig mooi!
    Hier in Nederland is het de hele week broeierig, soms zonnig en nat. Vandaag echt een pyjama-dag.....de regen wil maar niet stoppen.
    Je nichtje groeit als kool en kan al lekker lachen.
    Oh ja, van Gaal is nieuwe bondscoach van Nederlands elftal.
    Verder niet veel nieuws.
    Goede reis weer verder. Liefs en kus

  • 08 Juli 2012 - 09:51

    Leon Niemans:

    Hi Floris-Jan,
    Interessante en heldere verslagen, leuk om te lezen en te volgen.
    Lijkt mij, zo te zien, dat je de tijd van je leven hebt... onvergetelijke ervaringen.
    Ik hoop dat je Nepal binnen kunt komen.
    Ben benieuwd naar de volgende verslagen.
    Groet,
    Jeannette en Leon Niemans

  • 08 Juli 2012 - 10:14

    Floris-Jan Van Der Woude:

    Bedankt weer voor de reacties! voor mij ook leuk om te lezen!

    @Leon Nepal moet geen probleem zijn. het is momenteel vooral lastig om Tibet binnen te komen.

    Gr. Floris

  • 08 Juli 2012 - 13:53

    Ma:

    Nou floor, lag weer onder de tafel van het lachen, hilarisch! Prachtig weer wat je allemaal ziet en meemaakt!
    Breidt je nog maar voor op Nepal voorzover nodig, het is daar vast ook fantastisch!
    Liefs van mij xxx

  • 09 Juli 2012 - 08:45

    Mart:

    Weer een topverhaal.... ook leuk dat we zo vaak whatsappen. Panda park heb ik laatst iets over gezien op Animal Planet ziet er best mooi uit maar vooral de mensen worden helemaal leip als ze een panda zien haha! Voor de rest in NL heel slecht weer maar in de sportschool heb ik daar geen last van! :)

    Groet van je beste vriend!

  • 20 Juli 2012 - 21:15

    Dj:

    He FJ. Mooie vlucht gehad zo te horen! Ben benieuwd welke maatschappij dat is...

    Ook leuke wildwaterbaan zeg! Heb je niet even een kano gepakt? Net als in Walibi?

    Wij zitten nu lekker 3 weekjes in Spanje. Niet van die wilde verhalen zoals jij uiteraard, maar goed met een baby ga je natuurlijk ook niet de Tiger Leaping Gorge doen...of een Mongool bezoeken.

    Wij zijn in augustus weer in NL en ben erg benieuwd naar je verhalen en foto's. Gr. Van ons uit Espana

  • 21 Juli 2012 - 03:24

    Floris-Jan:

    @Dj het was de CAAC (China airlines). Leuke vlucht inderdaad. En ik wilde wel met de kano maar die was lek. Toen ben ik maar gaan lopen. Waar zitten jullie in Spanje? Als ik terug ben kunnen we wel een keertje foto's kijken!

    Jaap

  • 23 Juli 2012 - 10:14

    Dj:

    Wij zitten in Javea in het huis van mijn moeder. Straks nog een weekje naar Altea. Tot snel broertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris-Jan

Actief sinds 04 Mei 2012
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 21853

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Steden trip Berlijn

24 Mei 2012 - 25 Juli 2012

Transmongolie express en Tibet

Landen bezocht: